ANÁLISIS DE LA ESTRUCTURA MUSICAL DE LA MELODÍA DEL INTERLUDIO ORQUESTAL “LA MEDITACION DE THAIS” DIRIGIDO A ESTUDIANTES DEL SEMESTRE V DE LA CARRERA DE EDUCACIÓN ARTÍSTICA DE LA ESCUELA SUPERIOR DE FORMACIÓN ARTÍSTICA PUBLICA “CONDORCUNCA” DE AYACUCHO


RESUMEN
  • Fecha de publicación: 3 de Diciembre de 2021

En el caso del análisis realizado al Interludio Orquestal la Meditación de la Opera de Jules Massenet la Meditación de Thais, fue elaborada con el objetivo de simplificar el lenguaje de los textos de análisis a través de un ejemplo práctico, utilizando para ello una obra reconocida mundialmente y que constituye una pieza de estudio obligatorio para un estudiante de la especialidad de violín en su formación profesional, además contiene importante información del como el compositor escribió esta obra, lo cual permite mostrar paso a paso el desarrollo del análisis de la estructura y la manera de construcción de la obra y motivar al estudiante a aplicar este tipo de análisis en las obras musicales determinadas en la asignatura de instrumento principal y complementario y afrontarlos en mejores condiciones.

RESUMEN EN INGLÉS

In the case of the analysis made to the Orchestral Interlude, the Meditation of the Jules Massenet Opera and the Thais Meditation, carried out with the objective of simplifying the language of the texts through a practical example, using a world-renowned musical pieces, which constitutes a compulsory study work for a student of the violin specialty in his professional training, also it has important information on how the composer wrote this piece, which allows to show step by step the development of the analysis of the structure and the way of construction of the musical piece and motivate the student to apply this type of analysis in the musical pieces determined in the main and complementary instrument subject and face them in better conditions. The Musical Analysis was used, divided into formal, thematic, construction, texture and stage representation analysis. The instrument used was mainly score and the existing discography. The results of the analysis show that Thais Meditation is a composition of ternary type and of "Small forms". It also has three parts, Exhibition, Development and Recapitulation.About harmonic analysis, the accord organization is based on third parties, with chords of 3, 4 and 5 sounds. Predominant tonic and dominant tonal functions, where chords with 7th and 9th abound. The texture of the piece is arpeggiated and the Instrumental organization is based on the flute, Oboe, Clarinet, Bassoon, Corno, Timbal, Harp, Violin, Viola, Cello, Double Bass. With respect to the voices we have: soprano, Contralto, Tenor and Bajo.